Από την Ειρήνη Ρουμπεΐδου

Το πρωί τα τρίβω, το βράδυ τα τρίβω, τι έχουν τα έρμα και δεν ξασπρίζουν; Τίποτα δεν έχουν τα δοντάκια σου – απλώς, το φυσικό τους χρώμα. Γιατί από άνθρωπο σε άνθρωπο το φυσικό χρώμα των δοντιών διαφέρει. Επιπλέον, με τις τροφές και το κάπνισμα χρωματίζονται ανάλογα. Από την άλλη, η λεύκανση μπορεί να έχει βραχυχρόνια εντυπωσιακό αποτέλεσμα, μακροπρόθεσμα όμως καταστρέφει την αδαμαντίνη των δοντιών.

Για πες, για πες
Με τη λεύκανση κάνεις τα δόντια σου κατάλευκα (ή περίπου) με τεχνητό τρόπο. Υπάρχουν δύο τρόποι για να γίνει:
α. Στο οδοντιατρείο, όπου ο γιατρός, απλώνοντας μια ουσία που λέγεται υπεροξείδιο του καρβαμιδίου στα δόντια και με τη χρήση λέιζερ, τα λευκαίνει ένα ένα. Αυτό μπορεί να γίνει και σε μία μόνο επίσκεψη, αλλά το κόστος ξεκινάει συνήθως από 900 ευρώ.
β. Στο σπίτι, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες που έχει δώσει ο οδοντίατρος. O οδοντίατρος φτιάχνει μικρούς νάρθηκες από ειδικό υλικό, προσαρμοσμένους στην οδοντοστοιχία σου, κι εσύ κάθε μέρα «φοράς» το ναρθηκάκι που έχεις γεμίσει με το υπεροξείδιο του καρβαμιδίου για το χρονικό διάστημα που έχει προβλέψει ο γιατρός (το λιγότερο μία ώρα). Η θεραπεία ολοκληρώνεται σε 10-15 μέρες, με επισκέψεις στον οδοντίατρο. Το κόστος ξεκινά από 450 ευρώ.
Μη χρησιμοποιήσεις τα προϊόντα λεύκανσης που κυκλοφορούν στο εμπόριο αν δεν έχεις ιατρική καθοδήγηση. Ενδέχεται το αποτέλεσμα να μην είναι το επιθυμητό ή τα δόντια σου να είναι πολύ ευαίσθητα στις λευκαντικές ουσίες.
www.ekdosi.com
White, oh, white
Αν εξαιρέσει κανείς το κόστος, ακούγεται δελεαστικό να αποκτήσεις  τέλειο χαμόγελο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Τα επιχειρήματα εναντίον της λεύκανσης δεν είναι πολλά, είναι όμως συντριπτικά. Η μακροχρόνια εφαρμογή της καταστρέφει την αδαμαντίνη των δοντιών, το βασικό δηλαδή δομικό τους υλικό. Επίσης, τα αποτελέσματά της διαρκούν περίπου ενάμιση χρόνο, οπότε μετά την πρώτη φορά δημιουργείς μια σχέση «εξάρτησης» με τον οδοντίατρό σου, για να σου «ξασπρίζει» κάθε φορά τα δόντια (για να μη μιλήσουμε για τα έξοδα που απαιτεί). Ένα άλλο κακό της λεύκανσης είναι ότι στην περίπτωση που έχεις σφραγίσματα στα δόντια (ειδικά στα μπροστινά), θα αναγκαστείς για αισθητικούς λόγους να τα αντικαταστήσεις με λευκά. Κάτι τέτοιο αυξάνει τα έξοδα και τον μπελά. Και σκέψου ότι η αντικατάσταση των σφραγισμάτων θα πρέπει να ακολουθεί κάθε φορά τη λεύκανση. Και μη νομίζεις ότι μετά τη λεύκανση θα μπορείς να καταναλώνεις άφοβα προϊόντα που περιέχουν χρωστικές ουσίες ή να καπνίζεις. Θα πρέπει να τις αποφεύγεις, για να μην επιστρέψεις μια ώρα αρχύτερα στον οδοντίατρο. Να έχεις επίσης υπόψη σου ότι κατά τη διάρκεια της διαδικασίας μπορεί να παρουσιαστεί ερεθισμός των ούλων (βέβαια υποχωρεί μετά το πέρας της θεραπείας). Σε κάθε περίπτωση, η λεύκανση είναι διαδικασία για την αισθητική αποκατάσταση των δοντιών που ενδεχομένως παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα δυσχρωμιών. Αν την κάνεις για να αποκτήσεις απλώς λίγο πιο λευκά δόντια, μπορεί το αποτέλεσμα να είναι αφύσικα λευκό και εμφανώς τεχνητό.
Προσέχω για να έχω (λευκά δόντια)
1. Περιόρισε τροφές και ροφήματα που περιέχουν χρωστικές ουσίες, όπως ο καφές, το τσάι, το κόκκινο κρασί και τα αναψυκτικά τύπου cola.
2. Κόψε το τσιγάρο.
3. Προσπάθησε να πλένεις τα δόντια σου αμέσως μετά την κατανάλωση των παραπάνω προϊόντων (αλλά και μετά τα γεύματα, για να αποφύγεις την τερηδόνα – σαν τη μαμά σου ακούγομαι, ε;).
4. Μην παραλείπεις τον οδοντιατρικό καθαρισμό των δοντιών σου μία φορά το χρόνο. Μπορεί να μην τα λευκαίνει,
όμως τα διατηρεί σίγουρα πιο υγιή.
www.ekdosi.com

Μυστικά για καθαρή αναπνοή

Πολλές φορές η κακή αναπνοή μας φέρνει σε δύσκολη θέση τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική μας ζωή! Τι μπορείτε να κάνετε για να αποφύγετε τις δυσάρεστες εκπλήξεις:
• Προσπαθήστε να πίνετε φρέσκο χυμό λεμονιού ημερησίως.
• Μασήστε τσίχλες ή ζαχαρωτά εάν έχετε προβλήματα με ξηροστομία ή παίρνετε κάποια φάρμακα που προκαλούν ξηροστομία.
• Ωμά φρούτα και λαχανικά, όπως μήλα και καρότα βοηθούν να κρατήσετε το στόμα σας καθαρό μεταξύ των βουρτσισμάτων.
• Πίνετε νερό μετά το φαγητό για να απομακρύνετε υπολείμματα τροφών, και ξεπλύνετε το στόμα σας εάν μπορείτε.
• Αποφύγετε πικάντικες τροφές, των οποίων οι οσμές διαρκούν για ώρες. Τρόφιμα όπως αντζούγιες, μπλε τυρί, σκόρδα, κρεμμύδια, καπνιστό βοδινό κρέας, πεπερόνι, τυρί ροκφόρ, σαλάμι και τόνος αφήνουν στο στόμα έλαια που απελευθερώνουν δυσάρεστες οσμές μέχρι και εικοσιτέσσερις ώρες μετά την κατανάλωσή τους, άσχετα από το πόσο πολύ μπορεί να βουρτσίσετε τα δόντια σας ή αν χρησιμοποιήσατε κάποιο στοματικό διάλυμα.
• Η μπύρα, ο καφές, το ουίσκι και το κρασί αφήνουν κατάλοιπα που προσκολλώνται στη μαλακή, κολλώδη πλάκα των δοντιών και έτσι εισχωρούν στο πεπτικό σύστημα. Με κάθε εκπνοή απελευθερώνονται οι δυσάρεστες οσμές τους στον αέρα.
• Αποφεύγετε τροφές που μπορεί να κολλήσουν μεταξύ των δοντιών εύκολα ή που προκαλούν φθορά των δοντιών, όπως το κρέας, τα ινώδη λαχανικά, και τα γλυκά -ιδιαίτερα τα πολύ κολλώδη γλυκά.
• Δυσκοιλιότητα, έλκη, χρόνια συμφόρηση στο στήθος, βρογχίτιδα, αμυγδαλίτιδα, απόστημα πνευμόνων, προβλήματα ιγμορίτιδας, καταρροή και δυσπεψία μπορούν να προκαλέσουν όλα κακή αναπνοή. Μη διατροφικές συμβουλές:
• Βουρτσίζετε τη γλώσσα και τα δόντια σας μετά από κάθε γεύμα.• Χρησιμοποιείτε καθημερινά οδοντικό νήμα.
• Kάντε μασάζ προσεκτικά στα ούλα γύρω από τα δόντια με μαλακές οδοντόβουρτσες.
• Χρησιμοποιήστε ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες με περιστρεφόμενη κίνηση που δεν τραυματίζουν τα ούλα σας.
• Αντικαταστήστε την οδοντόβουρτσά σας κάθε δυο ή τρεις μήνες, καθώς και μετά από οποιαδήποτε μολυσματική ασθένεια για την αποφυγή συσσώρευσης βακτηρίων.
• Κλείστε ραντεβού για επαγγελματικό καθαρισμό των δοντιών σας τουλάχιστον 2 φορές ετησίως. 


ΣΧΟΛΙΟ: ΕΚΤΟΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ Ο ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟΣ ΤΡΌΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΝΤΑΞΕΤΕ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΑΣ "ΣΚΛΗΡΑ" ΦΡΟΥΤΑ (π.χ. ΜΗΛΑ, ΡΟΔΑΚΙΝΑ, ΑΧΛΑΔΙΑ). 
ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΚΑΘΑΡΗ ΑΝΑΠΝΟΗ.